Isnin

Tok Dala al-Fathani (1898-1975)

Kisah Para Wali

Tok Dala al-Fathani (1898-1975)

Tok Dala adalah seorang ulama yang tegas dan memiliki rupa paras yang menarik. Apabila beliau berdiri sebaris dengan tok guru yang lain maka terlihat sinaran cahaya yang seakan terpancar di tubuhnya membuatkan beliau sangat gah dan hebat dihadapan orang lain.

Tok Dala memiliki kuda yng tidak pernah diikat. Ketika beliau ingin pergi ke suatu tempat, Tok Dala hanya membuatkan bunyi kemudian kuda itu datang dengan sendirinya.

Tok Dala terkenal dengan kewarakannya sehingga kudanya pun mewarisi kewarakan beliau. Kudanya tidak pernah makan rumput kawasan orang lain. Walaupun hanya rumput tetapi apabila di tanah orang lain tetap rumput itu bukan hak baginya.

Antara kewarakannya lagi adalah beliau tidak akan melihat perempuan-perempuan yang lalu dan diceritakan apabila Tok Dala lalu di satu kawasan dan tidak tersengaja Tok Dala melihat betis seorang perempuan, maka dia mengutus seorang imam untuk meminang perempuan itu. Isterinya ramai dan isteri pertama beliau merupakan anak kepada tok guru beliau iaitu Tuan Guru Pak Chu Yeh Tok Raja Haji.

Di kawasan itu juga terletak satu sungai yang melalui kawasan Pondok Dala. Jika ada orang lain melalui sungai itu dan membawa perkara yang syirik maka perahu itu akan tersangkut disitu dan perlu meminta keizinan dan maaf untuk keluar dari kawasan tersebut.

Dan di sungai itu dahulunya adalah kawasan buaya. Diceritakan bahawa Tok Dala naik diatas buaya itu dan mengunci mulutnya. Kemudian buaya-buaya itu tidak lagi muncul disungai tersebut berkat karomah Tok Dala.

Tok Dala sangat menjaga dirinya dari kemahsyuran dan kewarakannya sehingga apabila beliau diatas kuda dan ada seseorang yng ingin menangkap gambarnya maka tidak kelihatan Tok Dala di dalam gambar tersebut. Sampai sekarang tidak ada gambar Tok Dala yang lain. Yang adapun ialah gambar pasportnya apabila nak berangkat ke Mekah ketika waktu muda.

Diceritakan juga ketika Tok Dala menaiki perahu maka ada seseorang ingin curi-curi menangkap gambar beliau, namun digambar tersebut hanya kelihatan perahunya sahaja tanpa ada Tok Dala.

Dahulu di Pondok Dala terdapat satu pokok cengal yang amat besar di kawasan hutan tu dihuni oleh kaum jin. Maka ramai orang alim yang mahu usir jin itu tetapi tidak berjaya. Pada akhirnya mereka meminta bantuan Tok Dala. Kemudian Tok Dala membacakan ayat sambil membuat pusingan di pokok cengal tersebut dan seterusnya beliau meletakkan tapak tangan di pokok itu maka keluarlah jin-jin itu dengan suara jeritan yng kuat. Selepas itu pokok cengal itu digunakan membuat tempat balai pengajian disitu. 

Diceritakan oleh Baba Faisol.

#KaramahUlamak

Sabtu

KRISTIANKAH ASHABUL-KAHFI?

KRISTIANKAH ASHABUL-KAHFI?

SOALAN 1: Wujudkah persamaan kisah Ashabul-Kahfi dalam Surah Al-Kahfi dan Bible?
JAWAPAN 1: Tidak. Kisah Ashabul-Kahfi tidak wujud dalam Bible bahkan tidak tercatat dalam mana-mana sumber yang diperakui oleh Yahudi mahupun Gereja. Ianya hanya direkodkan oleh sumber-sumber Kristian yang tidak dikanunkan oleh Gereja kerana diragui keabsahannya. Sumber terawal yang merakam kisah ini ialah catatan Uskuf besar daerah Serugh, Harran, Syria bernama Yaaqub Serughi (meninggal dunia tahun 521 Masihi) yang mana sumber ambilannya adalah dari naskhah Yunani yang telah hilang. Kesahihan catatan tersebut tidak diperakui oleh pihak Gereja sebagai dokumen yang absah. 

SOALAN 2: Adakah Al-Qur’an menyatakan Ashabul-Kahfi itu Nasara atau Kristian?
JAWAPAN 2: Al-Qur’an tidak menyatakan bahawa Ashabul-Kahfi beragama Kristian atau Nasara.

SOALAN 3: Benarkah dakwaan bahawa menurut Imam Ibnu Kathir, Ashabul-Kahfi adalah pengikut Nasrani?
JAWAPAN 3: Tidak benar. Imam Ibnu Kathir hanya membawa kisah tersebut dalam kitab sejarah karangan beliau berjudul Al-Bidayah wa An-Nihayah dengan riwayat lemah daripada Syu’aib Al-Jubba’i yang merupakan seorang perawi Matruk iaitu Hadith dan riwayatnya ditinggalkan (Al-Zahabi, Mizan Al-I’tidal, Jilid 2, m/s. 278, Dar Al-Ma’rifah: Beirut, Lubnan 1963). Tambahan pula, Imam Ibnu Kathir menghikayatkan kisah tersebut menggunakan lafaz yang menunjukkan ianya riwayat yang lemah dan kesahihannya  dipersoalkan (Ibnu Kathir, Al-Bidayah wa An-Nihayah, Jilid 2, m/s. 114, Maktabah Al-Ma’arif, Beirut, Lubnan 1990).

SOALAN 4: Bagaimana pula dengan dakwaan kononnya Ashabul-Kahfi hidup di zaman Kristian?
JAWAPAN 4: Tidak benar menurut Ibnu Kathir. Beliau menafikan dakwaan tersebut dengan menegaskan bahawa Ashabul-Kahfi bukanlah golongan Nasrani bahkan mereka hidup sebelum zaman Nabi Isa ‘alaihissalaam (Ibnu Kathir, Tafsir Al-Qur’an Al-‘Azim, Jilid 5, m/s. 140, Dar Taibah, Arab Saudi, 2002). 

SOALAN 5: Jadi, apakah agama anutan Ashabul-Kahfi?
JAWAPAN 5: Imam Al-Tabari dalam tafsirnya menjelaskan bahawa agama mereka adalah Islam sesuai dengan ayat 10 Surah Al-Kahf (Al-Tabari, Jami’ul-Bayan, Jilid 17, m/s. 605).

SOALAN 6: Ada pula yang mengatakan ulama’ berbeza pendapat tentang agama Ashabul-Kahfi. Sejauh mana kebenaran dakwaan ini?
JAWAPAN 6: Tidak ada perbezaan ulama’ bahawa Ashabul-Kahfi adalah pemuda Muslimin (beragama Islam) yang kuat pegangan tauhid mereka, tidak goyah dengan ugutan penyembah berhala dan mereka mengikut syariat Nabi yang diutuskan kepada mereka. Apa yang diperselisihkan ulama’ ialah Nabi apa yang diutuskan kepada mereka. Ada yang mengatakan ianya Nabi Isa, dan ada juga yang mengatakan Nabi Musa atau Nabi-Nabi terdahulu sebelum Musa ‘alaihissalam seperti yang dinyatakan dalam kitab-kitab tafsir yang mu’tabar.

SOALAN 7: Wujud dakwaan mengatakan Ashabul-Kahfi itu adalah Kristian atau Nasara berdasarkan keterangan kitab-kitab tafsir. Benarkah demikian?
JAWAPAN 7: Tidak benar dan palsu sama sekali. Setelah menelaah helaian demi helaian kesemua tafasir-bil-ma'thur yang mu'tabar berkenaan Ashabul-Kahfi, iaitu ayat 9 dari Surah Al-Kahf, tidak ditemui perkataan "Nasara/Masihi" sebagai merujuk kepada pemuda-pemuda yang beriman kepada Allah sepertimana dakwaan sesetengah pihak. Tafasir Bil-Ma'thur yang mu'tabar yang dimaksudkan ialah:
1) Jami'ul-Bayan Fi Tafsir Al-Qur'an oleh Imam At-Tabari (w. 310 H)
2) Bahr Al-'Ulum oleh Imam Al-Samarqandi Al-Hanafi (w. 375 H).
3) Al-Kasyf wa Al-Bayan oleh Imam Al-Tha'labi Al-Shafi’ie (w. 427 H).
4) Ma'alim Al-Tanzil oleh Imam Al-Baghawi Al-Shafi’ie (w. 516 H).
5) Muharrar Al-Wajiz Fi Tafsir Al-Kitab Al-'Aziz oleh Ibnu ‘Atiyyah Al-Maliki (w. 546 H).
6) Zaad Al-Masir Fi 'Ilm Al-Tafsir oleh Ibnu Jauzi Al-Hanbali (w. 597)
7) Tafsir Al-Qur'an Al-'Azim oleh Ibnu Kathir Al-Shafi’ie (w. 774 H)
8] Ad-Durr Al-Manthur Fi Al-Tafsir Bil-Ma'thur oleh Imam As-Suyuti Al-Shafi’ie (w. 911 H) - Imam As-Suyuti membawa riwayat dari Ikrimah bahawa Ashabul-Kahfi adalah putera-putera raja beragama Islam.

Tafsir zaman moden dan tafsir kategori bir-ra’ie seperti tafsir Ibnu Ashur, Tafsir Ar-Razi dan seumpamanya tidak dirujuk kerana tafasir jenis ini tidak tergolong dalam kategori tafsir bil-ma'thur yang mu'tabar yang boleh dijadikan sumber rujukan berautoriti dalam memutuskan sesuatu permasalahan tafsir Al-Quran secara muktamad. Wallahu’alam. NHQ