๐ Hadis
> ุชَุฌِุฏَُูู ุดَุฑَّ ุงَّููุงุณِ ุฐَุง ุงَْููุฌَِْْููู، َูุฃْุชِู َูุคَُูุงุกِ ุจَِูุฌٍْู ََููุคَُูุงุกِ ุจَِูุฌٍْู
“Sesungguhnya kamu akan dapati sejahat-jahat manusia ialah orang yang mempunyai dua muka; ia datang kepada satu golongan dengan satu wajah, dan kepada golongan lain dengan wajah yang lain.”
— Riwayat al-Bukhari (3231), Muslim (2526)
๐ก Syarah daripada Fath al-Bari & ulama lain
1. Maksud bermuka dua
Ibn Hajar dalam Fath al-Bari menjelaskan bahawa yang dimaksudkan dengan “ุฐَุง ุงَْููุฌَِْْููู” ialah:
> "Orang yang berlagak dengan dua wajah; menampakkan dirinya seolah-olah menyokong satu kumpulan, lalu ketika bersama kumpulan lain dia juga menampakkan sokongan kepadanya. Tujuannya ialah untuk mendapat keuntungan duniawi atau menjaga kepentingan dirinya."
Ia adalah tanda nifaq kerana menyerupai sifat orang munafik yang berpura-pura baik di depan orang beriman tetapi bersekongkol dengan orang kafir di belakang.
---
2. Mengapa disebut sejahat-jahat manusia
Ibn Hajar menyebut: “Hal ini kerana orang bermuka dua adalah punca kerosakan besar, menyebarkan fitnah, memutuskan silaturahim, menimbulkan syak wasangka, dan merosakkan hubungan sesama manusia.”
Al-Nawawi dalam Syarh Muslim menegaskan: “Hadis ini adalah celaan yang keras terhadap sifat bermuka dua. Ia termasuk dalam dosa besar kerana kemudaratannya yang besar terhadap masyarakat.”
---
3. Contoh perbuatan bermuka dua
Seseorang yang memuji di depan, tetapi mencela di belakang.
Seseorang yang datang kepada A dengan berkata: “Aku bersama kamu.” Lalu pergi kepada B dan berkata: “Aku juga bersama kamu.”
Orang yang menyampaikan kata-kata A kepada B dengan menokok tambah hingga menimbulkan permusuhan.
Ibn Battal dalam syarahnya berkata:
> “Orang bermuka dua itu seperti orang munafik, zahirnya menunjukkan kebaikan tetapi batinnya menyembunyikan keburukan. Perbuatannya membawa kepada keruntuhan akhlak dan hilangnya kepercayaan dalam masyarakat.”
---
4. Hukum & kedudukan
Imam al-Nawawi menyatakan: “Ulama bersepakat bahawa sifat bermuka dua adalah tercela dan haram. Ia termasuk antara akhlak tercela yang dilarang dalam syarak.”
Bahkan disebut sebagai “sejahat-jahat manusia” kerana:
Ia melampaui sifat munafik dalam hubungan sosial.
Ia tidak dipercayai oleh mana-mana pihak.
Ia menyebarkan perpecahan dan fitnah.
---
5. Pengajaran daripada hadis
Islam menuntut kejujuran, keikhlasan dan ketegasan dalam pendirian.
Tidak boleh menjadi talam dua muka demi menjaga kepentingan diri.
Menjaga lidah daripada menipu atau mengadu domba.
Menjadi orang yang amanah dan dipercayai dalam pergaulan.
---
๐ Kesimpulan Syarah (Fath al-Bari & Syarh Muslim):
Orang bermuka dua adalah golongan yang menzahirkan dua sikap yang bertentangan mengikut keadaan demi menjaga kepentingan dirinya. Sifat ini termasuk dalam tanda nifaq dan merupakan dosa besar kerana membawa kerosakan hubungan sosial. Justeru, Nabi ๏ทบ menggelarkannya sebagai “sejahat-jahat manusia”.
0 ulasan:
Catat Ulasan