Ketahuilah bahawa para alim ulamak Ahli Sunnah Wal Jamaah telah bersepakat bahawa mustahil Allah Taala diliputi oleh tempat dan arah kerana Maha suci Allah berada di mana-mana tempat. Inilah pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang dipelopori oleh Imam Abu Hasan al ‘Asyari dan Imam Abu Mansor al Maturidi yang mana kedua-dua imam ini telah menerangkan akidah yang sebenar. Manakala dewasa ini akidah tasybih iaitu menyamakan Allah dengan makhluk pula telah dihidupkan semula serta disebarkan oleh satu golongan Wahabiah yang bertopengkan dengan nama Salafiah dan juga mereka yang sealiran dengannya.
DALIL-DALIL YANG MENUNJUKKAN BAHAWA ALLAH ADA TANPA TEMPAT
1-Firman Allah Taala:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ
Maknanya: “Tidak ada sesuatu pun yang menyerupai-Nya dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat”.(al Syura: 11)
2-Firman-Nya:
فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ
Imam al Mufassir Abu Hayyan al Andalusi ketika menafsirkan ayat ini berkata: Ayat ini menolak mereka yang mengatakan bahawa Allah berada pada tempat dan arah(Kitab Al bahrul Muhit)
3-Sabda Rasulullah:
كَانَ اللَّهُ وَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ غَيْرُهُ
Maknanya: Sesungguhnya Allah sediakala (ada-Nya tanpa permulaan), kewujudan-Nya tanpa ada sesuatu pun di samping-Nya.(H.R al Bukhari)
Sabdanya lagi:
اللَّهُمَّ أَنْتَ الْأَوَّلُ فَلَيْسَ قَبْلَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْآخِرُ فَلَيْسَ بَعْدَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَيْسَ دُونَكَ شَيْءٌ
Maknanya: Ya Allah! Engkau yang tiada permulaan maka tiada sesuatu sebelum-Mu, dan Engkau adalah Yang tiada pengakhiran maka tiada sesuatu selepas-Mu, dan Engkau al Zahir maka tiada sesuatu di atas-Mu, dan Engkau al Batin maka tiada sesuatu di bawah-Mu(H.R Muslim)
Imam al Baihaqi dalam kitabnya al Asma Wassifat mengatakan bahawa para sahabat kami menafikan tempat bagi Allah berdasarkan hadis ini.
4-Imam Saidina Ali berkata:
كان الله ولا مكان وهو الأن عليه كان
Maknanya: Allah ada pada azal(adanya tampa permulaan) dan ketika itu belum ada tempat dan dia sekarang(setelah mencipta tempat) seperti biasa ada tanpa tempat. (Dinukilkan oleh Imam Abu Mansur al Baghdadi dalam kitabnya al Farq Bainal Firaq, m/s:333)
5-Imam Abu al Hasan al Asyari:
كَانَ اللهُ وَلاَ مَكَان فَخَلَقَ الْعَرْشَ وَالْكُرْسِيَّ وَلَمْ يَحْتَجَّ إِلَى مَكَانٍ وَهُوَ بَعْدَ خَلْقِ الْمَكَانِ كَمَا كَانَ قَبْلَ خَلْقِهِ
Maknanya: Allah sedia ada dan tidak ada tempat, Dia mencipta arasy dan kursi dan tidak berhajat pada tempat, dan selepas Dia mencipta tempat Dia tetatp seperti sebelum terciptanya tempat. (Diriwayatkan dalam kitab Tabyin Kazibil Muftari,m/s:150. Karangan Imam Ibnu Asakir)
6-Imam Abu Mansur al Maturidi berkata:
إِنّ اللهَ سُبْحَانَه كَانَ وَلاَ مَكَان
Maknanya: Sesungguhnya Allah subhanahu wataal ada tanpa tempat (Kitab al Tauhid, m/s:69, karangan Imam al Maturidi)
7-Imam al Mujtahid Abu Hanifah al Nukman berkata:
ولقاء الله تعالى لأهل الجنة بلا كيف ولا تشبيه رلا جهة حق
Maknanya: Dan Pertemuan Allah Taala dengan Ahli syurga kelak tanpa bentuk, penyamaan dan tanpa arah adalah benar.( Kitab beliau al Wasiyyah,m/s:4. Dan nukilan dari Mula Ali al Qori dalam syarah Feqh al Akbar, m/s:138)
8-Imam Syafei berkata:
إنه تعالى كان ولا مكان فخلق المكان وهو على صفة الأزلية كما كان قبل خلقه المكان لايجوز عليه التغيير في ذاته ولا التبديل في صفاته
Maknanya: Sesungguhnya Allah Taala ada sebelum terciptanya tempat, dan selepas dicipta tempat maka Dia tetap bersifat azali(ada tanpa tempat) sepertimana sebelum Dia mencipta tempat, tidak harus berlaku pada-Nya perubahan pada zat dan sifat-sifat-Nya.( Diriwayatkan dalam kitab Ithaf al Sadatil Muttaqin, jilid 2 m/s:24.)
9- Imam al Tohawi:
تعالى (يعنىالله) عن الحدود والغايات و الأركان و الأعضاء و الأدوا ت لا تحويه الجهات ا لست كسا ئر المبتدعات
Maknanya: Maha suci Allah dari batasan-batasan (bentuk kecil mahupun besar, jadi Allah tidak mempunyai ukuran sama sekali), batas akhir, sisi-sisi, anggota-anggota badan mahupun yang besar ataupun yang kecil. Dia tidak diliputi oleh satu arah penjuru sama ada enam arah penjuru (atas,bawah,kiri,kanan,depan dan belakang) tidak seperti makhluknya yang diliputi oleh enam arah penjuru tersebut".
10-Imam Ibnu al Jauzi al Hanbali:
الواجب علينا أن نعتقد أن ذات الله تعالى لايحويه مكان ولا يوصف بالتغيير والانتقال
Maknanya: Perkara yang wajib ke atas kita ialah mempercayai bahawa zat Allah tidak diliputi oleh tempat dan tidak disifatkan dengan berubah dan berpindah.( Kitab Dafu Syubahittasybih, m/s: 58.)
11-Imam Ahmad al Rifaei al Kabir(pengasas tarekat al Rifaeyyah) dalam kitabnya yang berjudul al Burhan al Muayyad:
"غايةُ المعرفةِ باللهِ الإيقانُ بوجودِهِ تعالى بلا كيفٍ ولا مكانٍ
Maknanya: Kemuncak mengenal Allah ialah yakin kewujuan-Nya Taala tanpa bentuk dan berada di tempat.
12-Sheikh Imam al Ghazali:
تَعَالَى عَنْ يَحوِيْه مَكَان
Maknanya: Maha Suci Allah dari diliputi oleh tempat (Ihyak Ulmiddin, jilid 1, m/s:108, tajuk: Qawaeid al Aqoeid)
Dari kalangan ulamak yang terkenal dengan berketurunan Nabi (Said/Habib):
Imam Syekh Abdullah BA' Alawi al Haddad (wafat1132 H) pada bahagian akhir dalam kitabnya al Nas’eh al Diniah yang menjelaskan bahawa akidah yang bermanfaat menurut jalan golongan yang selamat iaitu golongan Ahli Sunnah Wal Jama'ah,:
وأنه تعالى مقدس عن الزمان و المكان و عن مشابهة الأكوان و لاتحيط به الجهات
Maknanya:"Sesungguhnya Dia (Allah) yang maha suci dari zaman, tempat dan maha suci dari menyerupai akwan (sifat berkumpul ,berpisah ,bergerak dan diam) dan tidak diliputi oleh satu arah penjuru maupun semua arah penjuru."
Manakala dari kalangan ulamak nusantara
1-Syeikh Daud bin Abdullah al Fattani telah berkata:
Dan tiada Allah itu pada tempat.
Dan beliau berkata lagi: Dan barangsiapa menghinggakan zat Allah Taala pada tempat maka tiada syak ia kufurnya seperti katanya Allah Taala itu terhingga di atas langit atau pada bumi.( Kitab al Jawahir al Saniyah, halaman 6)
2-Syeikh Abd al Samad al Palembangi telah berkata:
Maha suci Allah daripada berpindah dan bergerak dan mengambil tempat dan bertempat.( Kitabnya Hidayah al Salikin, hlm 17)
Dan dalam kitabnya yang lain berkata:
Maha suci daripada bersentuh dengan arasy dan maha suci Ia daripada tetap atasnya, maha suci daripada bertempat di dalamnya dan maha suci daripada mengambil tempat.( Kitab Siyar al Salikin, bab al Awwal Fil Iktiqad, m/s:22)
3-Dalam kitab jawi yang berjudul Tuhfatu al Roghibin Fi Bayan Hakikati Iman al Mukminin, m/s: 13
Dan setengah mereka itu adalah iktiqadnya bahawa hak Allah Taala itu maujud pada tiap-tiap tempat atas wajah hilwan (hulul) dan itihad(bersatu dengan makhluk) maka iktiqad yang demikian itu kufur.
4- Sheikh Abd Al-Qadir bin Abd Al-Muttalib Al-Mandili, salah seorang ulama Melayu yang terkenal di Mekah dalam kitabnya Syarah Aqidah Thohawiyah yang berjudul ‘Perisai Bagi Sekelian Mukallaf’ menyebut: “Akan bahawasanya Allah Taala menjadikan Arasyh dan Kursi dan lain daripada keduanya tiada kerana berhajat Dia kepadanya”.( Syaikh Abd Al-Qadir bin Abd Al-Muttalib Al-Mandili: Perisai Bagi Sekelian Mukallaf, hlm. 90, Matba’ah Al-Anwar, Mesir, ed. 2, 1961)
DALIL IJMAK BAHAWA ALLAH ADA TANPA TEMPAT
Sheikh Abdul Qohir bin al Tamimi al Baghdadi telah menukilkan ijmak bahawa Maha suci Allah dari tempat:
وأجمعوا على أنه لا يحويه مكان ولا يجري عليه زمان
Makna: “Mereka (ahlus sunnah wal jamaah) telah bersepakat bahawa Dia (Allah) tidak bertempat”. ( Al-Farqu Baina Al-Firaq, hlm. 256)
Imam Abdul Malik al Juwaini berkata:
ومذهب أهل الحق قاطبة أن الله سبحانه و تعالى يتعالى عن التحييز والتخصص بالجهات
Maknanya: Dan pegangan Ahli al Haq semuannya ialah Allah Subhanahu Wataala Maha Suci dari bertempat dan arah-arah.( Kitab al Irsyad, m/s:58)
Al Muhaddas Sheikh Muhammad Arabi al Tabban:
إتفق العقلاء من أهل السنة الشافعية والحنفية والمالكية وفضلاء الحنابلة وغيرهم على أن الله تبارك وتعالى منزه عن الجهة والجسمية والحد والمكان ومشابهة مخلوقاته
Maknanya: Para cerdik pandai dari kalangan Ahli Sunnah yang bermazhab Syafei, Hanafi, al Maliki dan Hanbali serta selainnya bahawa Allah Tabaraka Wataala Maha Suci dari arah jisim, had, dan tempat serta tidak menyerupai sekalian makhluk-Nya.( Bara atul Asy Ariyyin, jilid 1, m/s:79.)
DALIL AKAL YANG MENJELASKAN BAHAWA ALLAH ADA TANPA TEMPAT
Sesungguhnya dalil akal adalah keperluan dalam syariat kita, kerana syariat itu datang tidak bertentangan dengan akal. Oleh itu al Hafiz al Kahtib al Baghdadi telah berkata:
اَلشَّرْع إِنَّمَا يَرِدُ بِمُجَوَّزَات الْعُقُوْلِ وَأَمَّا بِخِلاَفِ الْعُقُوْلِ فَلاَ
Maknanya: Syariat datang dengan perkara-perkara yang harus dari segi akal(tidak datang dengan perkara yang mustahi akal) dan apa yang bercanggahan dengannya maka tidak.( Kitab ak Faqeh Wal Mutafaqqeh,m/s:94)
Banyak para ulamak yang menjelaskan dalil akal bagi menafikan tempat bagi Allah seperti mengatakan bahawa setiap sesuatu yang mengambil tempat atau arah maka ia perlu kepada sesuatu yang lain untuk mengkhusukan baginya tempat tersebut, maka jika ia berada pada tempat maka sudah pasti dia akan tinggal padanya lalu berlaku padanya sifat bergerak, kerana keadaan tempat tidak lari dari sifat bergerak atau diam, dan setiap yang bersifat sedemikian maka ia baharu, dan yang baharu itu tidak layak menjadi tuhan. Antara mereka yang menjelaskan sedemikian ialah:
1-Sheikh Imam al Ghazali al Syafei al Asyari dalam kitabnya Ihyak Ulumiddin
2-AL Hafis Ibnu al Jauzi al Hanbali dalam kitabnya al Baz al Asyhab
4- Al Faqeh Ibn al Mualllim al Qurasyi al Dimasyqi dalam kitabnya Najmul Muhtadi Wa Rajmul Muktadi
5-Imam al Murtadha al Zabidi dalam kitabnya Ithaf sadatil Muttaqin dan lain-lain
Jadi penjelasan terhadap masyarakat bahawa ALLAH ADA TANPA TEMPAT adalah amat penting dan diutama dari yang lain, kerana ia berkaitan dengan asas agama iaitu akidah dan juga kerana sesiapa yang menyandarkan atau mengkhusukan bagi Allah tempat maka akidahnya terpesong dan tidak dikira sebagai seorang muslim yang sejati, dan dengan perkara ini golongan Al Musyabbiha al Miujassimah seperti Wahhabi sering mewartakan penafian mereka bahawa ALLAH ADA TANPA TEMPAT semata-mata ingin menyokong dan menyebar kesesatan mereka.Jadi di manakah kebenaran golongan sesat Wahhabi dan Hizbu Tahrir serta selain mereka di dalam menegak akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah di atas muka bumi ini?
Dan kerana kebenaran pegangan Ahli sunnah Wal Jamaah yang di antaranya ALLAH WUJUD TANPA TEMPAT seperti yang disebarkan oleh para ulamak Islam, antara mereka ialah al Muhaddis al Marhum Sheikh Abdullah al Harari al Habasyi. Beliau seorang ulamak yang hebat dan ditakuti oleh golongan Wahhabi dan juga golongan lain yang bercanggah dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Salah seorang ulamak Pondok di malaysia iaitu Tuan guru Haji Hasyim Pasir Tumbuh pernah memuji beliau, lihatlah kenyataannya di dalam bahasa arab. Wallahu aalam.
Disediakan oleh: AHMAD FAIDZURRAHIM
0199181278
فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ
Imam al Mufassir Abu Hayyan al Andalusi ketika menafsirkan ayat ini berkata: Ayat ini menolak mereka yang mengatakan bahawa Allah berada pada tempat dan arah(Kitab Al bahrul Muhit)
3-Sabda Rasulullah:
كَانَ اللَّهُ وَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ غَيْرُهُ
Maknanya: Sesungguhnya Allah sediakala (ada-Nya tanpa permulaan), kewujudan-Nya tanpa ada sesuatu pun di samping-Nya.(H.R al Bukhari)
Sabdanya lagi:
اللَّهُمَّ أَنْتَ الْأَوَّلُ فَلَيْسَ قَبْلَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْآخِرُ فَلَيْسَ بَعْدَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَيْسَ دُونَكَ شَيْءٌ
Maknanya: Ya Allah! Engkau yang tiada permulaan maka tiada sesuatu sebelum-Mu, dan Engkau adalah Yang tiada pengakhiran maka tiada sesuatu selepas-Mu, dan Engkau al Zahir maka tiada sesuatu di atas-Mu, dan Engkau al Batin maka tiada sesuatu di bawah-Mu(H.R Muslim)
Imam al Baihaqi dalam kitabnya al Asma Wassifat mengatakan bahawa para sahabat kami menafikan tempat bagi Allah berdasarkan hadis ini.
4-Imam Saidina Ali berkata:
كان الله ولا مكان وهو الأن عليه كان
Maknanya: Allah ada pada azal(adanya tampa permulaan) dan ketika itu belum ada tempat dan dia sekarang(setelah mencipta tempat) seperti biasa ada tanpa tempat. (Dinukilkan oleh Imam Abu Mansur al Baghdadi dalam kitabnya al Farq Bainal Firaq, m/s:333)
5-Imam Abu al Hasan al Asyari:
كَانَ اللهُ وَلاَ مَكَان فَخَلَقَ الْعَرْشَ وَالْكُرْسِيَّ وَلَمْ يَحْتَجَّ إِلَى مَكَانٍ وَهُوَ بَعْدَ خَلْقِ الْمَكَانِ كَمَا كَانَ قَبْلَ خَلْقِهِ
Maknanya: Allah sedia ada dan tidak ada tempat, Dia mencipta arasy dan kursi dan tidak berhajat pada tempat, dan selepas Dia mencipta tempat Dia tetatp seperti sebelum terciptanya tempat. (Diriwayatkan dalam kitab Tabyin Kazibil Muftari,m/s:150. Karangan Imam Ibnu Asakir)
6-Imam Abu Mansur al Maturidi berkata:
إِنّ اللهَ سُبْحَانَه كَانَ وَلاَ مَكَان
Maknanya: Sesungguhnya Allah subhanahu wataal ada tanpa tempat (Kitab al Tauhid, m/s:69, karangan Imam al Maturidi)
7-Imam al Mujtahid Abu Hanifah al Nukman berkata:
ولقاء الله تعالى لأهل الجنة بلا كيف ولا تشبيه رلا جهة حق
Maknanya: Dan Pertemuan Allah Taala dengan Ahli syurga kelak tanpa bentuk, penyamaan dan tanpa arah adalah benar.( Kitab beliau al Wasiyyah,m/s:4. Dan nukilan dari Mula Ali al Qori dalam syarah Feqh al Akbar, m/s:138)
8-Imam Syafei berkata:
إنه تعالى كان ولا مكان فخلق المكان وهو على صفة الأزلية كما كان قبل خلقه المكان لايجوز عليه التغيير في ذاته ولا التبديل في صفاته
Maknanya: Sesungguhnya Allah Taala ada sebelum terciptanya tempat, dan selepas dicipta tempat maka Dia tetap bersifat azali(ada tanpa tempat) sepertimana sebelum Dia mencipta tempat, tidak harus berlaku pada-Nya perubahan pada zat dan sifat-sifat-Nya.( Diriwayatkan dalam kitab Ithaf al Sadatil Muttaqin, jilid 2 m/s:24.)
9- Imam al Tohawi:
تعالى (يعنىالله) عن الحدود والغايات و الأركان و الأعضاء و الأدوا ت لا تحويه الجهات ا لست كسا ئر المبتدعات
Maknanya: Maha suci Allah dari batasan-batasan (bentuk kecil mahupun besar, jadi Allah tidak mempunyai ukuran sama sekali), batas akhir, sisi-sisi, anggota-anggota badan mahupun yang besar ataupun yang kecil. Dia tidak diliputi oleh satu arah penjuru sama ada enam arah penjuru (atas,bawah,kiri,kanan,depan dan belakang) tidak seperti makhluknya yang diliputi oleh enam arah penjuru tersebut".
10-Imam Ibnu al Jauzi al Hanbali:
الواجب علينا أن نعتقد أن ذات الله تعالى لايحويه مكان ولا يوصف بالتغيير والانتقال
Maknanya: Perkara yang wajib ke atas kita ialah mempercayai bahawa zat Allah tidak diliputi oleh tempat dan tidak disifatkan dengan berubah dan berpindah.( Kitab Dafu Syubahittasybih, m/s: 58.)
11-Imam Ahmad al Rifaei al Kabir(pengasas tarekat al Rifaeyyah) dalam kitabnya yang berjudul al Burhan al Muayyad:
"غايةُ المعرفةِ باللهِ الإيقانُ بوجودِهِ تعالى بلا كيفٍ ولا مكانٍ
Maknanya: Kemuncak mengenal Allah ialah yakin kewujuan-Nya Taala tanpa bentuk dan berada di tempat.
12-Sheikh Imam al Ghazali:
تَعَالَى عَنْ يَحوِيْه مَكَان
Maknanya: Maha Suci Allah dari diliputi oleh tempat (Ihyak Ulmiddin, jilid 1, m/s:108, tajuk: Qawaeid al Aqoeid)
Dari kalangan ulamak yang terkenal dengan berketurunan Nabi (Said/Habib):
Imam Syekh Abdullah BA' Alawi al Haddad (wafat1132 H) pada bahagian akhir dalam kitabnya al Nas’eh al Diniah yang menjelaskan bahawa akidah yang bermanfaat menurut jalan golongan yang selamat iaitu golongan Ahli Sunnah Wal Jama'ah,:
وأنه تعالى مقدس عن الزمان و المكان و عن مشابهة الأكوان و لاتحيط به الجهات
Maknanya:"Sesungguhnya Dia (Allah) yang maha suci dari zaman, tempat dan maha suci dari menyerupai akwan (sifat berkumpul ,berpisah ,bergerak dan diam) dan tidak diliputi oleh satu arah penjuru maupun semua arah penjuru."
Manakala dari kalangan ulamak nusantara
1-Syeikh Daud bin Abdullah al Fattani telah berkata:
Dan tiada Allah itu pada tempat.
Dan beliau berkata lagi: Dan barangsiapa menghinggakan zat Allah Taala pada tempat maka tiada syak ia kufurnya seperti katanya Allah Taala itu terhingga di atas langit atau pada bumi.( Kitab al Jawahir al Saniyah, halaman 6)
2-Syeikh Abd al Samad al Palembangi telah berkata:
Maha suci Allah daripada berpindah dan bergerak dan mengambil tempat dan bertempat.( Kitabnya Hidayah al Salikin, hlm 17)
Dan dalam kitabnya yang lain berkata:
Maha suci daripada bersentuh dengan arasy dan maha suci Ia daripada tetap atasnya, maha suci daripada bertempat di dalamnya dan maha suci daripada mengambil tempat.( Kitab Siyar al Salikin, bab al Awwal Fil Iktiqad, m/s:22)
3-Dalam kitab jawi yang berjudul Tuhfatu al Roghibin Fi Bayan Hakikati Iman al Mukminin, m/s: 13
Dan setengah mereka itu adalah iktiqadnya bahawa hak Allah Taala itu maujud pada tiap-tiap tempat atas wajah hilwan (hulul) dan itihad(bersatu dengan makhluk) maka iktiqad yang demikian itu kufur.
4- Sheikh Abd Al-Qadir bin Abd Al-Muttalib Al-Mandili, salah seorang ulama Melayu yang terkenal di Mekah dalam kitabnya Syarah Aqidah Thohawiyah yang berjudul ‘Perisai Bagi Sekelian Mukallaf’ menyebut: “Akan bahawasanya Allah Taala menjadikan Arasyh dan Kursi dan lain daripada keduanya tiada kerana berhajat Dia kepadanya”.( Syaikh Abd Al-Qadir bin Abd Al-Muttalib Al-Mandili: Perisai Bagi Sekelian Mukallaf, hlm. 90, Matba’ah Al-Anwar, Mesir, ed. 2, 1961)
DALIL IJMAK BAHAWA ALLAH ADA TANPA TEMPAT
Sheikh Abdul Qohir bin al Tamimi al Baghdadi telah menukilkan ijmak bahawa Maha suci Allah dari tempat:
وأجمعوا على أنه لا يحويه مكان ولا يجري عليه زمان
Makna: “Mereka (ahlus sunnah wal jamaah) telah bersepakat bahawa Dia (Allah) tidak bertempat”. ( Al-Farqu Baina Al-Firaq, hlm. 256)
Imam Abdul Malik al Juwaini berkata:
ومذهب أهل الحق قاطبة أن الله سبحانه و تعالى يتعالى عن التحييز والتخصص بالجهات
Maknanya: Dan pegangan Ahli al Haq semuannya ialah Allah Subhanahu Wataala Maha Suci dari bertempat dan arah-arah.( Kitab al Irsyad, m/s:58)
Al Muhaddas Sheikh Muhammad Arabi al Tabban:
إتفق العقلاء من أهل السنة الشافعية والحنفية والمالكية وفضلاء الحنابلة وغيرهم على أن الله تبارك وتعالى منزه عن الجهة والجسمية والحد والمكان ومشابهة مخلوقاته
Maknanya: Para cerdik pandai dari kalangan Ahli Sunnah yang bermazhab Syafei, Hanafi, al Maliki dan Hanbali serta selainnya bahawa Allah Tabaraka Wataala Maha Suci dari arah jisim, had, dan tempat serta tidak menyerupai sekalian makhluk-Nya.( Bara atul Asy Ariyyin, jilid 1, m/s:79.)
DALIL AKAL YANG MENJELASKAN BAHAWA ALLAH ADA TANPA TEMPAT
Sesungguhnya dalil akal adalah keperluan dalam syariat kita, kerana syariat itu datang tidak bertentangan dengan akal. Oleh itu al Hafiz al Kahtib al Baghdadi telah berkata:
اَلشَّرْع إِنَّمَا يَرِدُ بِمُجَوَّزَات الْعُقُوْلِ وَأَمَّا بِخِلاَفِ الْعُقُوْلِ فَلاَ
Maknanya: Syariat datang dengan perkara-perkara yang harus dari segi akal(tidak datang dengan perkara yang mustahi akal) dan apa yang bercanggahan dengannya maka tidak.( Kitab ak Faqeh Wal Mutafaqqeh,m/s:94)
Banyak para ulamak yang menjelaskan dalil akal bagi menafikan tempat bagi Allah seperti mengatakan bahawa setiap sesuatu yang mengambil tempat atau arah maka ia perlu kepada sesuatu yang lain untuk mengkhusukan baginya tempat tersebut, maka jika ia berada pada tempat maka sudah pasti dia akan tinggal padanya lalu berlaku padanya sifat bergerak, kerana keadaan tempat tidak lari dari sifat bergerak atau diam, dan setiap yang bersifat sedemikian maka ia baharu, dan yang baharu itu tidak layak menjadi tuhan. Antara mereka yang menjelaskan sedemikian ialah:
1-Sheikh Imam al Ghazali al Syafei al Asyari dalam kitabnya Ihyak Ulumiddin
2-AL Hafis Ibnu al Jauzi al Hanbali dalam kitabnya al Baz al Asyhab
4- Al Faqeh Ibn al Mualllim al Qurasyi al Dimasyqi dalam kitabnya Najmul Muhtadi Wa Rajmul Muktadi
5-Imam al Murtadha al Zabidi dalam kitabnya Ithaf sadatil Muttaqin dan lain-lain
Jadi penjelasan terhadap masyarakat bahawa ALLAH ADA TANPA TEMPAT adalah amat penting dan diutama dari yang lain, kerana ia berkaitan dengan asas agama iaitu akidah dan juga kerana sesiapa yang menyandarkan atau mengkhusukan bagi Allah tempat maka akidahnya terpesong dan tidak dikira sebagai seorang muslim yang sejati, dan dengan perkara ini golongan Al Musyabbiha al Miujassimah seperti Wahhabi sering mewartakan penafian mereka bahawa ALLAH ADA TANPA TEMPAT semata-mata ingin menyokong dan menyebar kesesatan mereka.Jadi di manakah kebenaran golongan sesat Wahhabi dan Hizbu Tahrir serta selain mereka di dalam menegak akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah di atas muka bumi ini?
Dan kerana kebenaran pegangan Ahli sunnah Wal Jamaah yang di antaranya ALLAH WUJUD TANPA TEMPAT seperti yang disebarkan oleh para ulamak Islam, antara mereka ialah al Muhaddis al Marhum Sheikh Abdullah al Harari al Habasyi. Beliau seorang ulamak yang hebat dan ditakuti oleh golongan Wahhabi dan juga golongan lain yang bercanggah dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Salah seorang ulamak Pondok di malaysia iaitu Tuan guru Haji Hasyim Pasir Tumbuh pernah memuji beliau, lihatlah kenyataannya di dalam bahasa arab. Wallahu aalam.

Disediakan oleh: AHMAD FAIDZURRAHIM
0199181278