Isnin

Tok Dala al-Fathani (1898-1975)

Kisah Para Wali

Tok Dala al-Fathani (1898-1975)

Tok Dala adalah seorang ulama yang tegas dan memiliki rupa paras yang menarik. Apabila beliau berdiri sebaris dengan tok guru yang lain maka terlihat sinaran cahaya yang seakan terpancar di tubuhnya membuatkan beliau sangat gah dan hebat dihadapan orang lain.

Tok Dala memiliki kuda yng tidak pernah diikat. Ketika beliau ingin pergi ke suatu tempat, Tok Dala hanya membuatkan bunyi kemudian kuda itu datang dengan sendirinya.

Tok Dala terkenal dengan kewarakannya sehingga kudanya pun mewarisi kewarakan beliau. Kudanya tidak pernah makan rumput kawasan orang lain. Walaupun hanya rumput tetapi apabila di tanah orang lain tetap rumput itu bukan hak baginya.

Antara kewarakannya lagi adalah beliau tidak akan melihat perempuan-perempuan yang lalu dan diceritakan apabila Tok Dala lalu di satu kawasan dan tidak tersengaja Tok Dala melihat betis seorang perempuan, maka dia mengutus seorang imam untuk meminang perempuan itu. Isterinya ramai dan isteri pertama beliau merupakan anak kepada tok guru beliau iaitu Tuan Guru Pak Chu Yeh Tok Raja Haji.

Di kawasan itu juga terletak satu sungai yang melalui kawasan Pondok Dala. Jika ada orang lain melalui sungai itu dan membawa perkara yang syirik maka perahu itu akan tersangkut disitu dan perlu meminta keizinan dan maaf untuk keluar dari kawasan tersebut.

Dan di sungai itu dahulunya adalah kawasan buaya. Diceritakan bahawa Tok Dala naik diatas buaya itu dan mengunci mulutnya. Kemudian buaya-buaya itu tidak lagi muncul disungai tersebut berkat karomah Tok Dala.

Tok Dala sangat menjaga dirinya dari kemahsyuran dan kewarakannya sehingga apabila beliau diatas kuda dan ada seseorang yng ingin menangkap gambarnya maka tidak kelihatan Tok Dala di dalam gambar tersebut. Sampai sekarang tidak ada gambar Tok Dala yang lain. Yang adapun ialah gambar pasportnya apabila nak berangkat ke Mekah ketika waktu muda.

Diceritakan juga ketika Tok Dala menaiki perahu maka ada seseorang ingin curi-curi menangkap gambar beliau, namun digambar tersebut hanya kelihatan perahunya sahaja tanpa ada Tok Dala.

Dahulu di Pondok Dala terdapat satu pokok cengal yang amat besar di kawasan hutan tu dihuni oleh kaum jin. Maka ramai orang alim yang mahu usir jin itu tetapi tidak berjaya. Pada akhirnya mereka meminta bantuan Tok Dala. Kemudian Tok Dala membacakan ayat sambil membuat pusingan di pokok cengal tersebut dan seterusnya beliau meletakkan tapak tangan di pokok itu maka keluarlah jin-jin itu dengan suara jeritan yng kuat. Selepas itu pokok cengal itu digunakan membuat tempat balai pengajian disitu. 

Diceritakan oleh Baba Faisol.

#KaramahUlamak

0 ulasan:

Catat Ulasan